TETSUO







A Man is running away in the city: he puts some strange metal objects in his body and he is hit by a car. The driver with his girlfriend hide the body of the man in a forest thinking that the man is dead.
Returning home the man raze himself. He found a metal stuck on his cheeck and slowly other parts of his body are transformed: he became a metal monster!
He thought it must be under a curse of some spirit (kami) because his girlfriend dies after making love with a mechanical penis...
There is a fight between the Ironman and his alter ego, the Metal fetishist. They melt together in one creature: half metal, half flesh.This creature runs at high speed along Tokyo's street to get the final destiny: be a weapon to destroy the world!



This kind of movie is not my favorite type...I am not fond of horror but I like the idea of man-machine, sci-fi's leitmotiv and also Tsukamoto Shinja's cyberpunk.

Black and White: a world where robot and men cohabit, harder they survive.

One is the world of flesh, a fluid movement. The other is a gray world and flat where everything is scrap-iron and cement.
In the background a noise music is beating mysterious, and grievous.The music in the movie represent the social desease in Japan, the society's alienation. Sharping and painful music of electrical motors follows the whole movie that see the main character always surrounded by metal.

This movie came out in 1989 and represent the 80'ies generation of economic bubble – the bubble generation. Is the expression of a generation's rebellion that came up with commercials and music videos.

Japan, hometown of tecnology, wants to escape and avoid all this mechanical progress and puts at centre the man with its fragility. This is Tetsuo: a man who try to escape from machines and men that suddenly became cyborgs possessed by mechanical pieces. All is guided by stop-motion techinque.

We can find today an analogy between the world still ruled by tecnology but also from sadly and dreadful illnesses.




Shinja Tsukamoto

Actor and director he takes inspirations by music videos and by making movies in super8 feature. In 1989 directed Tetsuo.

Winning at Venice Film Festival with Snake of June (Rokugatsu no hebi, 2002), he continues the Tetsuo saga with Tetsuo II: body hammer (1992) and Tetsuo: the bullet man (2009).He also took parts of movies as an actor such as Takashi Shimizu's Marebito (2004). There is a group of italianfan that follows him such as Enrico Ghezzi film critic. He presented the movie in his tv show Fuori Orario.





Un feticista innesta vari oggetti e parti metalliche nel proprio corpo e scappando per la città viene investito da un auto. Pensando di averlo ucciso, l’uomo alla guida, e la sua fidanzata, nascondono il presunto cadavere in un bosco. Mentre si rade, l'uomo scopre di avere un condensatore sulla guancia e pian piano altre parti del corpo si trasformano e lui diventa un mostro d'acciaio.
Non si capisce se sia la maledizione di qualche kami (spirito), ma anche la sua ragazza rimane coninvolta perché muore dopo l'ultimo amplesso penetrata da un pene meccanico.
Nello scontro finale fra l’uomo e il suo alter ego (il feticista), essi si fonderanno in un’unica creatura, parte macchina e parte carne, che attraversa le strade di Tokyo a ultravelocità per compiere il destino finale: un’arma capace di distruggere il mondo intero.


Personalmente non è il genere di film che preferisco, ma mi affascina il concetto uomo-macchina ripreso in tutti i film di fantascienza specialmente nel sottogenere cyberpunk di cui Tsukamoto si fa portavoce.
Bianco e nero: in un mondo dove coesistono uomini e macchine, difficile è la convivenza tra le due realtà.
Uno è il mondo della carne, del movimento morbido e fluido.L'altro è un mondo grigio e uniforme dove tutto è cemento e ferraglia.
Nel sottofondo una martellante musica noise a volte angosciante a volte misteriosa.La musica nel film vuole rappresentare il disagio della società nipponica, l'alienazione, caratterizzata dai ritmi frenetici dell'organizzazione sociale. Suoni stridenti di macchine e motori accompagnano il film che vede come protagonista un uomo circondato perennemente dal metallo. Uscito nel 1989, è' un film della generazione degli anni '80, del boom economico (Generazione bolla).
E' l'espressione di una ribellione, di una generazione nata con i videoclip e gli spot pubblicitari.
In Giappone dove regna la tecnologia vi è un tentativo di allontanarsi da tutto questo progresso. Questo è Tetsuo : un uomo che fugge dalle macchine, da uomini che diventano cyborg improvvisamente impossessati da pezzi di metallo che comandano le loro azioni.
Il tutto guidato dalla tecnica dello stop-motion. Potremmo trovare un' analogia con il mondo odierno dove siamo ancora circondati dalla tecnologia ma anche da spaventose malattie che invadono il nostro corpo.



Shinja Tsukamoto


Attore e regista, la sua opera trae spunto dall'estetica dei videoclips e dalla creazione di film in super -8. 
Nel 1989 dirige il film Tetsuo.

Premiato a Venezia con a Snake of june (Rokugatsu no hebi, 2002),
continua la saga di Tetsuo con Tetsuo II: body hammer (1992) e Tetsuo: the bullet man (2009) seguito dai suoi molti fan del genere tra cui Enrico Ghezzi che lo fa conoscere al pubblico italiano portandolo su rai tre nella trasmissione Fuori Orario.











Commenti

Post più popolari